Så lad mig tale om den RIGTIGE feminisme

Hey Twerklings og BOOTYLovers
De sidste par dage, siden Politiken svaret til Mette Fugls kritik af os og vores interview i Aftenshowet, har der været GANG i debatterne! Især dem på facebook – da der desværre er ganske FÅ, der ønsker at debattere med os, hvorimod alle gerne vil tale om os.
Hvis i får lyst til at tale MED os, så er i velkommende til denne DEBAT d 31 jan.
Her er vi efter aftenshowet – looket vi går efter er Russian mail order brides /hookers – Pic by Ekatarina
Aftenshowet (som kan ses HER) havde dog fået en udtalelse fra Helena G Hansen fra Dansk Kvindesamfund om os:
Hun anerkendte, i modsætning til Mette Fugl, at vores kamp var feministisk, og mente at vi tog afsæt i vores egen frigørelse (hvilket hun har helt ret i). Hun efterlyste (på en mindre arrogant måde end Mette Fugl), at vi benyttede vores platform og den opmærksomhed, der er på os til at italesætte andres frigørelse. Hun mente, ligesom Mette Fugl, at vi burde løfte et niveau op, og tale om andres ligestillingsproblematikker såsom barsel til mænd, ligeløn, vold og voldtægt.
For det første, må jeg rette både Mette og Helena – jeg har siden 2014 været i tæt samarbejde med Dialog Mod Vold OG været ambassadør for deres ungdomsprojekt Voldsom Kærlighed. Her har jeg hands on arbejdet med unge, der udøver vold (alle former for vold) i deres parforhold. Det er derfor decideret UKORREKT at sige, at jeg ikke beskæftiger mig med vold, voldsofre og voldtægt.
Jeg mener også, at jeg beskæftiger mig med og udtaler mig om både sexisme og hverdagens undertrykkelse (af begge køn) f.eks. HER, hvor jeg i Politiken taler om dick pics, og hvilke kønsantagelser, der ligger bag. Så denne kritik fra Mette Fugl synes mere at bunde i dårlig journalistisk arbejde – hvilket måske er den egentlige grund til, at hun nægter at møde os i en debat.
Hvordan jeg har det, når jornalister gør deres arbejdet dårligt! Pic af Ekatarina <3
Jeg vil mener også at barsel til mænd er VIGTIGT! Jeg mener personligt, at vi burde havde tvungen barsel – og når vi taler barsel, kan vi også komme omkring, at barsel til manden jo klar ville være nemmere, hvis ikke han var den der tjente mest i husstanden. Så ligeløn ville også være FEDT, er du NEDEMETTE??!
Glaslofter – det at selvom kvinder burde have lige muligheder med mænd for at nå topposter, men på magisk vis ikke gør det – er et reelt problem i vores samfund. Jeg synes kvoter af kvinder i bestyrelser kunne være med til at bryde, med den nepotisme, der hersker i toppen af erhvervslivet.
Og for at adresserer de folk, der beskylder os for at være narcissistiske, egoistiske og selvpromoverende.
JA, det er vi! Er du gal vi er narcissistiske, har du set hvor mange billeder jeg har af mig selv! Og ja, min kamp er startet med mig selv – det kan man godt kalde egoistisk. MEN dette udelukker bare ikke at vi OGSÅ er feminister. At vi OGSÅ kæmper feministiske kampe. Jeg forstår, at dette kan virke modstridende, men det er det bare ikke. Vi lever i en markant anden tid, end de mere “traditionelle” feminister. Vi er vokset op med andre medier og med at selviscenesættelse spiller en markant anden rolle, end det gjorde da f.eks. Mette Fugl var ung.
Vi er formet af vores tid, med de muligheder og begrænsninger den giver os. MEN vi søger stadig at udvide de normer, vi er indlejret i. Det kan man ikke argumenterer for, ikke er feminisme.
OK, så har vi vist de traditionelle feministiske værdier på plads, så jeg kan vende mig imod, hvad jeg personligt mener er den MEST interessante debat jeg har stødt på i forlængelse af denne situation
Min veninde Mary skriver på sin facebook:

Og Mary har ret.
På den ene side sidder en gruppe hvide feminister og siger “hey, rigtig feminisme er barsel til mænd, glaslofter og vold” og på den anden side sidder en anden gruppe hvide feminister og siger “hey, det er feministisk når jeg twerker”.
Jeg siger ALTID dette når jeg underviser, men det er ikke blevet tydeligt nok i debatten: Twerk er et ord der stammer fra New Orleans. Det kan dateres tilbage til 1993, hvor Dj Jubilee siger “twerk it baby”. Han stammer fra Bounce kulturen, der er en sub hiphipkultur. Selve bevægelserne (isolation, vrid, pop og rysten af hoften og numsen) kan man finde langt tilbage i mange afrikanske kultures danse. F.eks. Mapouka fra Elfenbenskysten. Disse dansestile blev transporteret under koloniseringen, med slaverne, og kan derfor ses i mange danse. Dancehall på Jamaica, Baila Funk i Brasilien eller Soca fra Caribien er blot nogle af dem.
For at skærer tingene helt ud i pap: twerk er ikke en vestelige eller hvid praksis.
Når jeg taler om, at jeg igennem twerk, som dans kan reclaime min seksualitet og taler om at se det som en fjerde bølges praksis, er det selvfølgelig en praksis, der er sat ind i en vestelig og hvid kontekst. Twerk og de danse denne oprinder fra har i århundreder eksisteret og fungeret for kvinder i Afrika, uafhængigt af feminisme og bølger og reclaiming.
Jeg er enig i Marys perspektiv, når hun føler sig ekskluderet.
Det kan ikke passe, at en flok hvide feminister skal definerer hvad feminisme er, og ingen (hverken Mette Fugl, Helena Hansen eller Jeg selv) italesætte intersektionalitet, dansens oprindelse og hvordan den lige pludselig får et andet fokus når den bliver benyttet i en hvidt, feministisk kontekst, i denne debat.
Jeg er glad for, at jeg har en veninde som Mary, der kan hjælpe mig til at se udover min egen frigørelse og være mere inkluderende, også overfor de gruppe som Mette Fugl og Helena Hansen selv glemmer.
Som Emma Holten sagde i Deadline forleden: der er mange måder man kan blive undertrykt, køn et et af dem, race er en anden, klasse er en tredje… Og alle typer undertrykkelse er feminismens opgave at kæmpe imod!
I the heat of the moment, glemte vi vist alle sammen race (eller etnicitet som jeg kalder det).
BOOTYLove
Nepotisme er at favorisere sin familie, ikke at diskriminere køn. Det ville det til gengæld være at indføre kvindekvoter 🙂 Og fedt at du arbejder for at stoppe vold i parforhold, men det er jo ikke det du bruger dine sociale medier til at promovere, og det er vel dét de to andre feminister efterspørger?