Klar til festival Diva Style

Kan hvide kvinder have crownrows?

Hey Twerklings og BOOTYLovers

Det er Roskilde tid og jeg rocker vanen tro mine signatur fletninger (cornrows ) som min søde frisør Esha Khamo har lavet på mig.

Jeg vil derfor gerne tale lidt om cultural appropriation her på bloggen, hvilket gode gamle Wikipedia definerer sådan her:

Cultural appropriation is a concept dealing with the adoption of the elements of a minority culture by members of the dominant culture.It is distinguished from equal cultural exchange due to the presence of a colonial element and imbalance of power.

Altså kulturel appropriation er når elementer fra minoritets kulturer adopteres af medlemmer af majoritets kulturen og må ses i forbindelse med koloni-magter og ulige magt fordeling.

Jeg har nogle gange talt om kulturel appropriation ift. at danse twerk som hvid kvinde og bruge det i en feministisk sammenhæng.

LÆS HER

Jeg er hvid og twerk er af afrikansk oprindelse. Jeg mener dog, at der er forskel på cultural appropriation og cultural appriciation. Jeg kender til den kulturhistoriske kontekst, denne dans er opstået i, som jeg ikke selv har været en del af, men som jeg formidler videre i mit arbejde med twerk.

Jeg formidler twerkhistorien til mine elever, og jeg sætter en ære i at fortælle dem, at det ikke er Miley Cyrus, der har opfundet twerking. Jeg har stor respekt for den kultur, som dansen stammer fra. Derfor mener jeg også, at jeg adskiller mig fra begrebet kulturel appropriation.

Dans er kunst, og kunst ejes af alle, så længe vi forstår, hvor den kommer fra og krediterer dens oprindelse.

Jeg mener de samme omstændigheder gælder ift. når jeg som hvid kvinde, får lavet cornrows, som jo er af afrikansk oprindelse.

Det er helt afgørende i min mening at kende til det fænomen man performer/ benytter sig af.

Hvis jeg vil bruge Foucault som reference i min speciale, reffer jeg selvfølgelig ikke til en eller anden bachelor studerendes analyse af Foucualt, men direkte til kilden. På sammen måde bliver det sindssygt problematiske, at Kim Kardashian (hvid kvinde) får lavet fletninger og kalder dem “Bo Derek”  (også hvid kvinde) fletninger. Når selve denne frisure kan spores tilbage til Dronning Ahmose-Nefertari som var den første egyptiske dronning af det 18. dynasti (født i 1562 F.Kr.)

Det bliver problematiske når to store cornrows bliver kendt som “kim kardashian braids” fordi Kim Kardashian en hvid, rig, normativt smuk og derfor priviligeret kvinde tager credit – eller i hvert fald ikke korigerer den credit hun bliver givet-  for en frisure, der er flere 1000 af år gammel og tilhører en minoritets kultur.

Cornrows er en traditionel måde at style afro-hår på, sådan at dette hår ikke blev filtret. Der er fundet afbildning af kvinder med cornrows helt tilbage til stenalderen i Tassil Plateauet i Sahara som kan dateres til ca. 3000 år F.Kr. Forskellige stylinger af fletningerne er blevet brugt til at symboliserer religion, familier, status, alder, etnicitet og andre indikativer på identitets forhold. Det er altså en hår-stil med en lang historie og en masse forskellige betydninger, det komplet elimineres ved at kalde dette hår for “Kim K braids” eller “dutch braids” for den sags skyld.

Derfor er det vigtig at kende sin historie og “give credit where credit is due!”.

En anden vigtig overvejelse ift. at benytte sig af denne hår-stil som hvid kvinde, er selvfølgelig magt-positioner.

På den ene side, har vi i moderne tid set hvordan mennesker af afrikansk afstamning får af vide på deres skoler eller arebjdsplads at hår-stile som crownrows eller dreadlocks er uprofessionelle og ikke tillad.¨

På den anden side er mennesker med afrikansk afstamning før i tiden blevet tvunget til at bærer flettede frisurer, fordi deres naturlige hår blev anset som ikke-værdigt.

Det er super problematisk når samme stil (hvilket både gælder fletninger, dreadlocks og afro) bliver betegnet som mode eller “new and edgy” hvis den bliver båret af hvide modeller på en runway.

Navnet “cornrows” er selvfølgelig langt nyere end selve stilen og refererer  til den måde man flettede majs rækker sammen.

Patrice Grell Yursik som har bloggen AfroBella fortæller hvordan man i Trinidad, hvor hun er fra, kalder stilen “cane rows” (altså sukker rør rækker) fordi slaverne der plantede sukkerrør.

Fordi denne stil er så indgroet en del af black culture og tradition er det enormt vigtigt ikke at “hvid vaske” den på denne måde, som f.eks. når LA times skriver om at modellen Cara Delevingne med hår-stilen : “Cornrows are moving away from urban, hip-hop to more chic and edgy.”

For det er netop indbegrebt af kulturel appropriation – at noget gives en ny status eller kalde det dit eget, uden at bidrage til den oprindelige kilde.

Nøgleordet her for mig er Magt!

Det er faktisk præcis det samme når min veninde tager til sin (hvide)  frisør og betale kassen, for at få “extenstions” i hendes hår. De sys på en “flette-kant”. Hvilket egentlig bare at en hvid-vaskning af, at sy weave på cornrows.

Grell Yursik skriver, at hun ikke ser et problem i at hvide kvinder benytter en traditionel black hairstyle. Problemet er den OPTIK dette bliver beskrevet igennem.

Jeg synes, at det er helt i orden at blive inspireret af hinanden og hinandens kultur. Vi skal ikke leve i “gated communities” MEN med det må som minimum komme et ansvar for, at sætte sig ind i den historie og kultur man lader sig inspirere af. OG også en opmærksomhed på ens egen magtpositon. Og virkelig det mindste man kan gøre, er at sprede denne awearness som “ambassadør”. Så hvis du vil have cornrows, er det også dit ansvar at rette og educate folk, når de siger “dutch braids” eller hvis de siger at Miley Cyrus opfandt twerk 🙂

 

BOOTYLove

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 comments

  • Linda

    Det er så fint at du påpeger at det er vigtigt at (især hvide) mennesker skal vide hvor de får deres inspiration og ikke blot blindt udnytter de magtbalancer som eksistere, mens dem der egentligt skal krediteres stadig undertrykkes.
    MEN dit indlæg fremstår stadig som en retfærdiggørelse for dine egne handlinger.
    For selvom du er oplyst omkring hvor din inspiration kommer fra, gør det så bare handlingerne okay?
    I princippet får du som hvid kvinde stadig taletid i medierne og økonomisk gevinst ved at udtrykke dig via sort kultur. Men gør sorte kvinder ligeligt også det? Eller er det blot fordi du er en hvid kvinde der samtidig passer ind i vores vestlige skønhedsideal?

    Udover blot at bruge en masse forskellige kendis referencer og historiske argumenter, slog det mig at du i dit indlæg skrev “JEG SYNES, at det er helt i orden at blive inspireret (..)”

    Men hvornår er holdningerne fra personer med afrikansk herkomst blevet spurgt? Det er dem hvis kultur du ‘appropriater’, så det er op til dem at vurdere hvorvidt det er okay eller ej – og egentligt ikke dig som hvid kvinde.
    Det samme gælder for hvornår noget er racistisk eller homofobisk – det er ikke en cis kønnet eller hvid person der kan vurdere dette. Men de mennesker det omhandler.

    Det er selvfølgelig svært at sige og det er også forskelligt fra hvilke personer man spørg, men det er stadig et enormt vigtigt element at have indenover.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Interessant. Altså at du overhovedet sætter dig for at vurdere hvad der er kulturel appropriation eller appreciation af sort kultur når du ikke selv er sort er selvmodsigende. Det siger jeg fordi du jo ikke kan bestemme noget for en andens kultur end din egen – det hører du sikkert meget for – altså at tale om sort kultur selvom det ikke er din. Det har jeg i grunden ikke noget i mod, for det er fint at skabe samtale – men lige i dette tilfælde har jeg. Fordi det virker som om du prøver at retfærdiggøre din frisure ved at fortælle om alt din viden på et blogspot selvom det jo ikke ændre på, at du i kan gå rundt sådan og have et normalt liv hvorimod sorte ville blive fyret fra arbejde og blive studset mere over på gaden. Jeg siger ikke at du skal tage dine fletninger ud, men bare at realiteten er, at du appropriater en stil som er sort – og sådan er det. Det er der mange der gør. Du bærer jo heller ikke de fletninger i traditionel forstand, men har tolket dem med farver, længde og tykkelse. Alle hvide kvinder vil være sorte i dag, men sorte tjener stadig intet på det.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anonym

      Jeg synes også indlægget bare virker som én lang retfærdiggørelse af at du går med fletningerne. Og så er jeg forøvrigt ikke enig i at man har pligt til at gøre dit og dat fordi man vælger at gå med dem. Ligesom en afrokvinde ikke er forpligtet til at berette om oprindelsen af lyst hår bare fordi hun vælger at afblege sit eget. I stedet for at have et langt foredrag om cornrows parat kunne man vælge bare at sige ‘jeg ved godt jeg ikke har opfundet den her frisure, og at den stammer fra en kultur jeg aldrig har været eller bliver en del af, men jeg synes simpelthen den er så nice at jeg vælger at bruge den alligevel’. Man kan vælge at lave den vinkel på det, at handlingen er en komplimentering af kulturen, og at det således ikke er i disrespekt for den eller fordi man ønsker at stjæle den. Men vi ved alle at det i sidste ende ikke er så fedt at blive efterabet. Så vælger man alligevel at gøre det må man sgu også stå ved det i stedet for at forsøge at forklare sig ud af det med et langt fint kulturhistorisk foredrag ☺

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Meee

      Ja sådan har jeg det også lidt som sort kvinde. Det er de hvide der snakker mest om os og hvad vi tænker og hvad der er rigtigt. Det er de hvide der tjener på det. Ham der lavede disse fletninger er jo også af hvid/arabisk herkomst.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nikoline

    Rigtig fedt og vigtigt indlæg! .. og enig 👍

    Siden  ·  Svar på kommentar

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Klar til festival Diva Style